Wednesday 10 October 2012

attitude




okey,, ni nak post 3 minggu lepas tapi tak terpublish...(here it goes)

banyak bende belajar dari 2 minggu intro to clinic. ilmu-ilmu baru tu for sure la. yang paling terkesan (yang tersirat) belajar tentang attitude. bukan sekadar untuk jadi seorang dr gigi tapi untuk sepanjang hayat. attitude dalam semua perkara. kepada pesakit, kepada pensyarah, kepada rakan sekelas dan yang paling penting kepada diri sendiri.

bila dah tahun klinikal ni, perangai kene lebih matang dan perlu pandai menguruskan kehidupan. kerja makin banyak, revision pon makin byk, hari-hari berhadapan dengan pesakit. kalau tak serius uruskan masa, kelam kabut jadinya. matang tu dari segi emosi terutamanya sebab selalu akan diuji dengan perkara-perkara yang tidak kita rancang, jadi bila sesuatu berlaku tidak ikut plan kita, kene la tenang dan sabar, tanpa cepat melatah. memang kita rancang tapi kan Allah sebaik-baik perancang.

attitude towards lecturers berbeza dgn ms kat adelaide dulu. pernah dengar tak istilah "customer always right!"? dalam klinik, lecturers always right. anggap diri sendiri starts from zero (0) dan dgn bantuan lecturer u'll fill in. cara aussie berbeza. mereka terbuka untuk terima pendapat pelajar tentang sesuatu perkara. akhirnya, pelajar tu mampu berfikir sendiri dan makin bijak menilai sesuatu perkara.

key to remember untuk seorang student jaga attitude, pelajar ni sentiasa berada di tahap paling rendah. even m.cik cleaner pon lebih tinggi kedudukannya. belajar untuk hormati orang lain (tidak kira sesiapa jua pun). hormati pendapat, dengar dengan teliti, guna perkataan yang elok, hargai bantuan dan berian orang lain dan macam-macam lagi cara kita menghormati orang lain. tidak cepat melenting bila orang lain menegur kesalahan kita - ini konsep yang kita ni zero. tegur tu untuk kita perbaiki diri kepada yang lebih baik. mengapa perlu fikirkan yang negatif?





      


No comments:

Post a Comment