Monday 14 January 2013

Mutiara Kata

patient yang datang ke klinik bukan sahaja membantu saya untuk memenuhi requirement - melatih saya menjadi doktor yang mahir - tetapi juga sentiasa memberi semangat dan mengajar saya untuk berfikir dan berhati perut.

#1 hormati orang lain, nanti baru orang hormat kita
nasihat p.A sebelum dia melangkah keluar dari klinik selepas apoinment terakhir semester ni. tak kira siapa pun orang yang kita jumpa, kena hormat. walau apapun orang dah buat pada kita, kene hormat. tak kira apa latar belakang orang tu, kene hormat. Barulah orang akan hormat kita. ringkas tapi bermakna kata-kata tu. mungkin tak significant sekarang, tapi nanti, bila dah jadi doktor, attitude ini sangat penting. supaya tak lupa diri dan keep my feet on the earth.

#2 buat kerja yang bagus, orang akan tolong recommend kat orang lain
tak sangka. terasa sangat dihargai bila patient tolong carikan patient untuk kita. lepas selesai last visit dgn p.H, dia bg nombor fon kawan2 dia. Alhamdulillah...rezeki lagi

#3 kasih sayang
m.cik R sangat la lovely. dia tak banyak bercakap. apa yang menyentuh hati adalah, everytime lepas appoinment, dia akan peluk kami dgn penuh ksh syg lepas kami bersalaman. isn't that sweet? she makes me feel comfy and loved. hehe

#4 rapport built trust
good rapport with your patient will built your patient's trust towards you. kakak A yang pada mulanya ragu-ragu nak buat treatment, makin lama makin yakin dengan "kerja student". jangan fikir nak drill, fill and bill je. patient tu manusia, ada hati dan perasaan. patutla tahun klinikal kene 3 tahun. bukan semata-mata untuk ada skill di tangan tapi juga skill di mulut. cara nak bercakap dengan orang lain, cara nak menjaga hubungan dengan patient dan yakinkan patient tentang kemampuan kita.

#5 dont judge a file with its content
di muka depan file patient S tertera "red star" menandakan pesakit adalah medically compromise patient. patut ke diteruskan? harapan cikK untuk saya amik n tolong rawat patient ni. dapat tahu pula selain HT, dia ada depression. mak aihh, cenggana ni? (jangan guna perkataan ini dalam karangan BM atau penulisan rasmi). setelah berbincang dengan D.Dr, katanya not fair for me to treat, kene refer specialist ni. bila pt tiba, he's not that bad. boleh bawak berbincang dan agak compliance. saya tekad nak teruskan juga. hasilnya, Wallaa!! dia patient yang saya cari untuk requirement seterusnya. hurmmm kalau saya terus ikutkan first impression saya yang x baik tu? kesian patient tu, bila la nak dirawat kan? inshaa Allah i'll try my best to do what i can do. bg saya, orang mcm ginilah yang perlukan bantuan pegawai kesihatan. treat patient as a whole kan? mungkin dengan rawatan yang saya bagi mampu pulihkan keadaan dia? only Allah knows. kita usahakan jer :)

: monolog :
shud i be a lecturer after graduated?? 
i think i have teaching skills la hurmmm

No comments:

Post a Comment